Isnin, 11 Ogos 2008

Kelebihan wanita

Usahlah anda mengeluh jika dilahirkan sebagai kaum hawa kerana disebalik lemahnya kaum hawa tersembunyi seribu satu kelebihan yang tidak dimiliki oleh kaum adam.

1) Wanita yang hamil akan mendapat pahala berpuasa siang hari dan pahala beribadat pada malam hari.

2) Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

3) Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

4) Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

5) Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 ½ thn), maka para malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

6) Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan wanita memicit suami apabila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

7) Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.

8) Jika suami mengajar isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

9) Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratya iaitu memakai purdah di dunia dengan istiqamah.

10) Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal dari suaminya, akan menjadi ketua 70000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan didalam syurga dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

Wallahu alam ...

Tiada ulasan: