Isnin, 22 Februari 2016

Renungan

Siang malam bagi makan kucing,
Kucing tak mengamuk hati pun senang,

Apa yang lebih baik dan terpenting,
Pemimpin gemuk rakyat tinggal tulang.
Sifat orang yang beriman, dia mesti suka mendengar tazkirah. Kerana tazkirah tersebut pastinya memberi manfaat kepada orang yang mengaku beriman. Tazkirah (peringatan) itu tidak perlu panjang-panjang, adakalanya satu nasihat yang pendek atau dengan sedikit kata-kata hikmah yang mengusik atau menyentuh hatinya sudahpun memadai.
CERAH-CERAHKAN :
1. Sesuatu yang baik, belum tentu benar. Sesuatu yang benar, belum tentu baik. Sesuatu yang bagus, belum tentu berharga. Sesuatu yang berharga, belum tentu bagus.
2. Fikiran yang terbuka dan mulut yang tertutup merupakan suatu kombinasi kebahagiaan dan keselamatan. Dapatkan kombinasi ini.
3. Semakin banyak anda berbicara tentang diri sendiri, semakin banyak pula kemungkinan untuk anda berbohong dan semakin nampak kebodohan diri.
4. Jika anda tidak boleh menjadi orang pandai, jadilah orang yang baik. Kerana itu lebih baik dari jadi orang yang jahat yang pandai.
5. Perbezaan antara mereka yang berjaya dengan yang lain bukanlah kerana kekurangan kekuatan atau ilmu, tetapi lebih kepada kekurangan kesungguhan dan kemahuan.
6. Seorang teman sejati akan membuat anda hangat dengan kehadirannya, mempercayai akan rahsianya dan mengingati anda dalam doa-doanya.
7. Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian pada orang yang ketakutan.
8. Carilah kesempatan dalam apa jua perkara demi keharmonian dan kesejahteraan hidup kita, yang entah bila berakhirnya. Tiada siapa tahu..
9. Yang penting bukan berapa lama kita hidup, tetapi bagaimana kita hidup.
10. Nasihat yang baik tidak pernah ada istilah terlambat.
11. Iri hati yang ditunjukan kepada seseorang akan melukai diri sendiri.
12. Anda cuma boleh hidup sekali saja di dunia ini, tetapi jika anda hidup dengan benar, sekali saja sudah mencukupi.
13. Orang yang terlalu memikirkan akibat dari sesuatu keputusan atau tindakan, sampai bila-bilapun dia tidak akan menjadi orang yang berani.
14. Buka mata kita lebar-lebar sebelum menikah, dan biarkan mata kita setengah terpejam sesudahnya...
15. Persahabatan sejati layaknya kesihatan, nilainya baru kita sedari setelah kita kehilangannya.
16. Seorang sahabat adalah yang dapat mendengarkan lagu di dalam hatimu dan akan menyanyikan kembali tatkala kau lupa akan bait-baitnya.
17. Berkenalanlah dengan Allah pada waktu senang, nescaya Allah akan kenal kepada engkau pada waktu susah.
18. Bemuafakatlah dengan diri anda sendiri sebagaimana anda bermuafakat dengan kawan tatkala hendak menentukan arah tujuan.
19. Orang yang berakal tetapi tidak mempunyai adab, seumpama pahlawan yang tiada senjata.
20. Kita tidak akan pernah memiliki seorang teman, jika kita mengharapkan seseorang tanpa kesalahan.
21. Perlukah merasa kecil dan malu dihina? Orang yang dihina itu sebenarnya memungut pahala percuma tanpa perlu bersusah payah.
22. Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat.
23. Sesungguhnya hati adalah ladang, maka tanamlah ia dengan perkataan yang baik, kerana jika tidak tumbuh semuanya (perkataan yang tidak baik) niscaya tumbuh sebahagiannya
24. Tidak ada simpanan yang lebih berguna daripada ilmu. Tidak ada sesuatu yang lebih beruntung daripada adab. Tidak ada kawan yang lebih bagus daripada akal. Tidak ada benda yang lebih dekat daripada maut.
25. Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik. Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.
26. Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan, fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.
27. Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa, Fikirkan tentang seseorang yg lgsung tiada.

Tiada ulasan: