Selasa, 10 Mac 2015

Berbuatlah Baik


Seorang budak prempuan bersujud ketika lihat ais krim. Maka bertanyalah orang kepada dia: kenapa sujud?

Budak itu pun menjawab: mak saya bila dia gembira dia akan sujud.

Oleh itu, perelokkanlah didikan ke atas anak-anakmu.

Seorang lelaki membaiki penghawa dingin masjid kemudian menolak upah yang diberi dan berkata: ibu saya berpesan supya tidak mengambil upah untuk kerja masjid.

Orang-orang kagum terhadap ibunya dan kagum dengan kebaikannya.

Seorang yang soleh ditanya mengapa pergi ke masjid sebelum azan. Dia jawab: azan adalah untuk peringatan kepada orang-orang yang lalai/lagho/ralik.

Dan saya berharap aku tak tergolong dalam kalangan mereka!! ( kita mohon dgn Allah akn kesejahteraan & keselamatan dunia akhirat)

Aku tanya dia kenapa kamu sentiasa tamak minum air di masjid padahal air tu di rumah kamu pun ada?!!
Dia menjawab: supaya org yg letak air di masjid diberi ganjaran.


Bilamana sampai kepada kamu gosip/cerita tentang seseorang daripada mereka maka biarlah gosip itu terhenti setakat kamu sahaja.

Dan kalau betul terjadi berita itu berhenti setakat kamu sahaja, bermakna kamu telah mendapat pahala menutup aib orang. Baragsiapa yang menutup aib mana-mana muslim, Allah akan menutup juga aib dia.

3 doa yang wajar kamu ingat untuk dibaca semasa sujud2 kamu:-
1. Ya Allah, aku mohon dengan Mu pengakhiran yg baik.
2. Ya Allah, kurnialah kepadaku taubat nasuha sebelum aku mati.
3. Wahai Allah yang membolakbalikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu.
(Tanpa sebarang pengkhususan)


Sehinggakan bila kamu berniat untuk sebarkan ucapan ini, meniatkan sahaja pun sudah dikira sebagai kebaikan. Semoga dengannya Allah melepaskan kesusahanmu daripada kesusahan di dunia dan akhirat.

Peringatan:~ buatlah baik walau sekecil-kecilnya.

 

Tiada ulasan: