Sabtu, 11 Januari 2014

Pengorbanan Ibu Bapa

Sekarang cuba bayangkan,

Ketika kita berusia 1 tahun, orang tua memandikan dan menyiapkan kita, sebagai balasannya, kita menangis di tengah malam.

Ketika kita berusia 2 tahun, orang tua mengajar kita nama kita dan panggilan ayah dan ibu, sebagai balasan, kita buat2 tidak dengar ketika mereka memanggil kita.

Ketika kita berusia 3 tahun, orang tua memasakkan makanan kegemaran kita, sebagai balasa...
n, kita menumpahkannya di merata tempat.

Ketika kita berusia 4 tahun, orang tua membelikan kita pensil warna, sebagai balasan, kita menconteng dinding rumah dengan pensil warna tersebut.

Ketika kita berusia 5 tahun, orang tua membelikan kita baju yang cantik2, sebagai balasan, kita mengotorkannya dengan bermain-main di taman permainan.

Ketika kita berusia 7 tahun, orang tua membayar kos yang mahal untuk mensekolahkan kita, sebagai balasan, kita belajar dengan malas2.

Ketika kita berusia 23 tahun, orang tua menunggu-nunggu panggilan telefon daripada kita, namun kita sibuk menelefon rakan2 kita.

Ketika kita berusia 30-40 tahun, orang tua selalu sakit-sakit dan memerlukan perhatian daripada kita terutama perbelanjaan kesihatan dan makanan yang berkhasiat, kita sudah memberi alasan kita sudah ada tanggungjawab terhadap anak isteri yang perlu diselesaikan.

Mungkin itulah yang menyebabkan rezeki kita tersekat dan selalu merasa tidak cukup. Kadang-kadang duit sudah cukup, tetapi keluarga kita selalu didatangi masalah, jiwa kita tidak tenang, kerana kita melupakan jasa ibu bapa kita yang sangat besar.

Dan kita abaikan saja umur mereka yang masih ada tanpa berusaha untuk berbakti kepada mereka. Sama-sama kita fikirkan hal ini.

Tiada ulasan: