Khamis, 10 Februari 2011

Jauhi Riba...


Betul, bencikan ayah, marah sungguh ! Tak patut ayah buat macam ni kat ibu.., Ayah tu.. dah tua! Semua ni boleh meruntuhkan keluarga kita.

Allah benar-benar sayangkan kita, Nur .. Maafkan lah ayah. Dah 2 minggu kau tak salam dan bertegur dengannya. Dia tetap ayah kita !!

Tapi kesalahannya besar ! Nampak je baik..

Nur, Kita tak rasa apa-apa pun bila keluarga kita terlibat gan riba !Dulu abang suarakan... tapi, lansung kita tak ambil peduli..

Tak faham laa ?

Kita ni manusia, semua manusia bersalah dan kesalahan ayah bukannya besar sangat,Cuma berhubung senyap-senyap dengan Makcik tu melalui sms dan telefon... Bukan mereka berjumpa pun, bukan mereka pegang-pegang tangan pun.

Tapi, jijik laa.. ayah dah tua, ibu pun dah tua!
Dah seminggu Nur tak tidur.. Nur sedih... Nur sedih, bang


Nur, menggambil riba dan berurusan dengannya jauh lebih jijik dari itu. Allah menyifatkan orang yang menggambil riba lebih hina dan berdosa dari berzina.

Nur tak rasa apa-apa pun bila ayah pinjam duit bank untuk belikan nur kereta tu, ayah masih berhutang dengan bank untuk bayar rumah ni, walhal duit dah cukup pun. Ataupun boleh bayar cepat-cepat supaya cepat-cepat lari dari dosa ni. Kan itu lebih jijik dan patut dibenci sungguh-sungguh?

Mmmm,

Nur tak menangis pun untuk ayah, sedangkan dosa dan kesalahan tu, jauh berganda dari zina. Ayah cuma sms dan talipon saja, belum lagipun ber... Na'u Zubillah.

Memang apa yang dibuat tu bersalah.. Tapi semua manusia terdedah dengan kesilapan.
Sebaik-baik orang bersalah adalah yang cepat memohon maaf.
Kan ayah dah menyesal ? Sungguh2 dia menyesal



Maaf kan saya bang.
Nur sayangkan ayah ..Sekarang Nur faham, kenapa abang benci sangat dengan riba..




"Wahai orang yang beriman! Hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah dan menjauhi saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang yang beriman." Surah Al-Baqarah : Ayat 278

Tiada ulasan: