Rabu, 27 Januari 2016

Bersabarlah...

Bersabarlah dalam penantian, sebagaimana sabarnya Nabi Ibrahim, tatkala meminta pada Allah keturunan, lalu Allah anugerahkan padanya Nabi Ismail.

Bersabarlah dalam usaha, sebagaimana sabarnya Siti Hajar dan Nabi Ismail, tatkala ditinggal suaminya tanpa bekal, lalu Allah kurniakan pada mereka air zamzam.

Bersabarlah dalam ujian, sebagaimana sabarnya Nabi Ismail dan Nabi Ibrahim, tatkala Allah meminta nyawanya, lalu Allah selamatkan mereka, dan Allah berkahi keturunan mereka.

Bersabarlah dalam dakwah, sebagaimana sabarnya Nabi Muhammad, tatkala  difitnah, diancam, diusir, dicaci, dilempari, disakiti, lalu Allah muliakan namanya di langit dan di bumi.

Bersabarlah dalam kelapangan, sebagaimana sabarnya Nabi Sulaiman, yang Allah uji dengan kekayaan yang tak pernah diberi pada siapapun jua, dan dia tak pernah merasa memiliki selain berucap "Ini hanya karunia dari Tuhanku!"
 
Bersabarlah dalam kesakitan, sebagaimana sabarnya Nabi Ayyub, yang Allah uji dengan badan dan jiwa, harta dan keluarga, lalu Allah tinggikan darjatnya di syurga.

Bersabarlah dengan cara apapun, kerana malaikat di syurga nanti akan mengucapkan "salam keselamatan pada kalian, tersebab kesabaran kalian"

 

Tiada ulasan: