Jumaat, 9 Januari 2009

Kelebihan Selawat ke atas Rasulullah saw

Rasulullah SAW telah bersabda (maksudnya) bahawa:

"Malaikat Jibril, Mikail, Israfil dan Izrail (astws) telah berkata kepadaku :

Berkata Jibril AS -
"Wahai Rasulullah SAW, barang siapa yang membaca selawat keatasmu setiap hari sebanyak sepuluh kali, maka akan aku bimbing tangannya dan membawanya melintasi titian seperti kilat menyambar".

Berkata Mikail AS -
"Mereka yang berselawat keatas mu, akan aku memberi mereka minum dari telaga mu".

Berkata Israfil AS -
"Mereka yang berselawat keatas mu, akan aku sujud kepada Allah SWT dan aku tidak akan mengangkat kepalaku sehingga Allah SWT mengampuni orang itu".

Berkata Izrail AS -
"Bagi mereka yang berselawat keatasmu, akan aku cabut ruh mereka itu dengan selembut-lembutnya seperti aku mencabut roh para anbia.

Tiada ulasan: